Döm fritt

Hittade en ny blogg för några dagar sen, och där läste jag ett något äldre inlägg hon hade gjort. Det handlade om att döma människor. Hur lätt det är att döma och uttrycka sig om andra bakom deras rygg. Att det är lätt att såra.  

Hon skrev : Döm dom inte för hur dom ser ut. Döm dom inte för deras yrke eller inkomst. Döm dom inte för hur städat dom har hemma. Döm dom inte efter hur mycket pengar dom har. Döm dom inte för deras vikt. 

Döm människor istället efter deras egenskaper. Döm dom efter vad dom åstadkommer mot andra. Döm dom efter deras sätt mot dig och andra. Döm dom efter deras empati. Döm dom för deras vilja att förändra!

Jag tyckte om det. Alla uttrycker vi oss på olika sätt och på mitt sätt att läsa detta så tyckte jag om det. Jag tycker en bra människa beskrivs hur man är mot andra. Hur man ställer upp mot andra och vad man kan göra för andra männsikor. Hur man tänker om andra människor. Hur man är under ytan ... Rättvis och ärlig. 
Inte vad man äger, jobbar med, tjänar eller hur man bor. Eller vad man har för kläder eller andra saker. Saker är bara saker, en egenskap en människa har är däremot nått som man ska uppskatta. Ytlighet går fetbort !! 

Jag gillade detta !! Jag kommer tänka på det. Kommer du ???? 

 

Dom här är sånna som bara dömmer efter hur man är. Inte efter något annat alls =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0