Unna sig ??

Funderar över detta ordet en hel del just nu. Dels för att även om jag kommit en ganska lång bit på min egen väg så är det ändå så att detta ordet är så olika i betydelse för alla människor. Jag hör ganska ofta att man måste unna sig ditt eller datt. Och det är helt rätt, frågan är väl bara VAD man ska unna sig? Där går meningarna isär.

Jag hör ofta när jag är i min egen vardag att "ja men idag kan du väl unna dig det"? Eller att är man på kalas måste man FÅ unna sig. Vaddå unna sig? Och vem ska ge mig tillåtelsen till det? Vem ger mig FÅ:t ? Och vad är det i så fall jag ska få unna mig? Tårta, godis eller alkohol? Eller vad menas? Detta är ett stort problem för hjärnan att börja tänka på annat håll. Jag tror att för personer som inte har problem med något, inte något beroende så tänker man inte ens så här. Att man kan unna sig ditt eller datt. Så när man säger eller känner att man eller någon annan ska få unna sig har man redan där problem. Sen kommer nästa sak - man ska orka ta tag i det. Och det är inte alltid så lätt. Men man ska inte blunda för det, utan se det och ta nya tag. Det tror i alla fall jag. Men slätar man över att "men idag får hon/han/ jag göra så DÅ har man ett problem. Kanske inte stort så man måste göra något åt det men fortfarande så försvarar man sitt beteende ju !

Så funderingen runt ordet UNNA. Här gäller det att lägga andra saker i det ordet. Att man unnar sig att köpa sig nått istället. Eller unna sig en skön stund i kvällssolen. Eller en slät kopp te hos en mysig kompis. Eller en extra lång promenad i skogen eller..... ja ni förstår vart jag vill komma! Det är inte lätt att byta mening för ett ord som är så ingrott men jag tror det är nödvändigt om man vill ha en förändring. Och när man vill "Hoppa över staketet" en dag eller två kan man väl istället bara göra det utan att försvara det med ordet UNNA. Kanska kan man "missunna" sig istället ? Eller ta en "day off" ? Hur gör ni när ni inte orkar vara duktiga varje dag? Ni som kämpar med nått? Vad gör att ni "missunnar er" och hur gör ni för att komma tillbaka på rätt bana igen ?

Jag har "semester-time-out" nu jag. Jag rör mycket på mig MEN missunnar mig själv med lite vin och godis och lite mindre bra mat. Om 2½ vecka är det slut på semestern, så även på time-out'en.... På banan igen ! Och jag försvarar mig inte, jag gör det jag ska för mig, inte för nån annan, så jag unnar mig att komma tillbaka på rätt väg när semestern är slut. Det ska bli skönt att få kontroll igen, även om jag skulle kunna ha lite mer semester =)


Kommentarer
Postat av: AK

Unna. Att vara väl värd. Och precis som du skriver så är det ju inte alls säkert att det är att stoppa nåt i munnen som är mest värt för mig. Tål att tänkas mer än en gång på, och ska man komma till rätta med sitt ätande måste man nog fundera över vad man själv anser sig vara värd.

2011-07-07 @ 11:59:40
URL: http://bacillen.wordpress.com
Postat av: Viktkamp

jag använder ordet unna mig men jag tycker inte om när andra använder ordet åt mig ;) Jag kan unna mig som idag att äta på max fast jag borde valt något annat.. men jag hatar när andra tycker jag ska unna mig ditt och datt. Det ska vara mitt val att unna och göra det medvetna valen som jag tycker det är. Bra skrivet vännen! <3 Kram

2011-07-07 @ 18:55:30
URL: http://viktkamp.webblogg.se/
Postat av: Rebecka

Jag anser nog att belöna sig själv med mat är ett "sjukt" beteende faktiskt. Mkt bättre att "unna" sig en ny tröja då när man nått ett nytt mål tex



Förresten så är du bäst, glöm inte det!

2011-07-07 @ 19:06:13
Postat av: Michaela

Bra skrivet.



Jag brukar tänka att jag vill belöna mig själv, när jag har gjort något jag är stolt över (ofta inom träning) vill jag uppmuntra det (hos mig själv, hah) och belönar mig därför med extra god mat, snygga shorts eller choklad-det beror på vad jag är sugen på.

Fast jag vet inte, det kanske inte är samma sak när det kommer till mat?

2011-07-08 @ 11:08:24
URL: http://michaelalindblad.blogg.se/
Postat av: Lôtten

Jo du Michis... det är nog samma sak. Men det är skillnad på oss "dödliga" :D och på dig som tränar typ 10-14 hårda pass på elitnivå. Du behöver allt du kan stoppa i munnen för att överleva :) Vi andra behöver se till och har fullt sjå med att göra av med det vi stoppar in.... du behöver ju stoppa in för att klara av att göra av med ! Kram du är super! Och du körde super på EM !!!

2011-07-08 @ 12:19:15
URL: http://lottensplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0