Tankenöt

Mina tankar går åt olika håll... eller igentligen är jag rätt säker på åt vilket håll dom går men ibland kommer dom på omvägar. Jag har alltid varit väldigt säkert på vad jag tror är rätt eller fel. Det gäller nästan allt, bland mycket annat har det tex gällt HUR jag velat uppfostra Mackan, och hur vi ska ha gjort för att det i längden ska bli så bra som det kan bli. Och där har vi alltid varit överens så det har inte varit så svårt =) Jag tycker det är mycket som är viktigt i uppfostran som jag har tagit åt mig. Jag säger också att det som passar oss kanske inte passar nån annan. Och det som passat dom har kanske inte passat oss... alla är vi olika, både barn och vuxna - 

OCH hundar. Det är här det går lite svängigt på vägen ibland känner jag. Vi har ju världens goaste, gladaste, härligaste, varmaste, mest älskade och mest underbara hund. Olle! Jag säger bara det - OLLE ! Han är frän, han. MEN han är också lite osäker. Och osäkra hundar kan ibland få det lite tufft. Dom kan få oförtjänt dåligt rykte.

Jag har idag varit och kontrollerat Olles öra, som för protokollet, nu är helt bra igen. =) skönt. Med in i rummet kom en annan veterinär idag. En som var under utbildning. Hmmmm tänkte Olle - hon ser opålitlig ut - henne skäller jag ut, så hela huset skakar ! =) Detta är Olle i nötskal. Känner han sig osäker reagerar han starkt. Och det är här jag går i lite tankar. Alltså jag står mellan lite olika val här. Jag tror jag vet rätt väg ... men...

1 / Jag kan låta honom lösa det själv, med lite hjälp av mig. Oftast gör han det, om han får lite tid. Han funderar och backar och provar igen. Han är verkligen osäker. Och blir rädd av sin osäkerhet. Detta beteende tar sig ut i att han ser ut som en arg hund, för folk som inte här hundvana. För hundvana människor är detta inget stort problem, dom väntar ut honom. Men tyvärr umgås man ju inte bara med hundvana människor =)

2 / Jag kan klappa, krama och vara överdrivet social med den andre människan. Då får han min styrka och tycker det är OK men jag tror inte han egentligen har löst situationen då utan han har gått på min trygghet. Och den hjälper ju för stunden men jag vet inte om den hjälper i längden.

3 / Jag kan skita i det. Bara låta det bero och strunta i det. Alla människor vill inte umgås och alla människor gillar inte varandra och då väljer dom bara bort varandra. Smidigt men jag tror inte det är bäst för Olle. I längden!

Jag är ju då som ni förstår väldigt inne på nr 1. Det är den vägen vi valt. Med en del avhopp. Vi har en del människor i vår närhet som vi hädanefter inte kommer utsätta Olle för. Det är ett val jag gjort. Inte för att dom är dumma eller fel eller nått utan bara för att det blir inte bra för Olle helt enkelt. Och Olle är NR 1 i detta. =)

Detta är inte något stort problem för oss. Vi vet vad våran bästa Olle går för och vi är helt trygga i detta. Det är bara så att har man en Golden Retriever så tror många att man kan göra vad som helst med den. Och sån är inte vår Olle. Han är mer "privat" i sin familj. Han har oss, och vi kan göra ALLT med honom. Han skulle inte backa för nått som vi ville med honom. Han kanske skulle ta lite tid att fundera men han skulle aldrig backa. Och han litar till fullo på oss precis som vi litar till fullo på honom. Men han glömmer aldrig. Aldrig. Varken gott eller mindre gott. Oh my god vad jag älskar Olle! Det finns ingen som han och jag skulle aldrig vilja vara utan honom !!!

foto0498               foto0116            jul-2010-003

Kommentarer
Postat av: AK

Olle är verkligen en störtskön jycke! Och i mina öron(iofs lite stukade vad gäller hundkunskap)så låter det görbra det ni gör för honom.

2011-06-23 @ 17:35:15
URL: http://bacillen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0