4-meters-kiss



När vi är ute på promenad så har vi massa konstiga saker för oss. Eller vi tycker ju inte det är så konstigt men folk som inte har hund och ser o hör oss tycker nog helt klart vi är konstiga! Jag låter inte Olle dra runt mig i kopplet som en vante. Och för att bibehålla den "makten" så pratar jag med honom, nästan hela tiden. När han närmar sig sträckt koppel så "huppar" jag. Och då saktar han ner. Och när jag ska svänga in på någon stig eller gata och jag vill att han är uppmärksam på mig och inte på alla goda dofter som finns så gör jag "pussljud" och säger häråt. Och när han har "gjort nr 2" så säger jag "vänta" och då får han vänta på att jag plockar upp och knyter påsen i lugn o ro. Och jag berömmer honom hela tiden när han gör som jag vill, alltså inte hänger i kopplet. Jag kräver inte att han ska gå brevid mig utan bara att vi har ett samspel som det roligare och lättare att vara ute o gå. Sen är det ju så att när jag ändå går, vill jag gärna få det som ett någorlunda pulsigt pass. Så när han ska kissa så börjar han kissa när han är ute i nästan sträckt koppel. Och så kissar han på, medans jag går förbi honom, ut i nästan sträckt koppel för mig OCH DÅ är han klar ! Alltså perfekt kissning. Vi har ca 2 meters koppel vilket betyder att Olle kissar 4-meters-kissningar :) Hur perfekt är inte han ?? Perfekt för mig :)

Sen ska man komma ihåg att han är en hanhund med vilja. Han testar ALLA som ska gå med honom i koppel och tyvärr är det inte alla som han släpper igenom :) Och då kan han vara väldigt jobbig att gå med. Jag vet. Men övning ger färdighet, så håller man bara ut och är envis och konsekvent så är han inte sämre än han ändrar sig. 
Men det är inget jag kan göra något åt, det måste den personen själv ta kontroll över. "Ta makten" :)


Kommentarer
Postat av: mia

nu förstår jag va du mena!!! <3

2011-03-16 @ 15:18:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0