Tjuvkik

Igår på radion på jobbet så hörde jag nått intressant. Nått som jag egentligen vetat om allt för väl , men som väldigt många sagt emot mig på. Det har ju under alla år sagts att hundar inte kan se på tv. Och såklart har jag hävdat att det är helt fel. Och väldigt många med mig .... Nu hörde jag att i Usa (såklart) finns det en kanal som sänder program bara för hundar ! För NU har dom kommit på att vissa hundar kan se på tv. Och då måste (!) man ju ha en kanal så att hundarna kan se på tv dygnet runt. Det fanns program för stimulans och för lugn och för glädje. Kanske jättekul vad vet jag ! Dom pratade då med nån hundkunnig person från sverige och hon förklarade det så här : En del hundar ser verkligen inte tv:n. Dom ser såklart tv:n, men kan inte uppfatta dom bilder som visas. Dom hör såklart ljudet. Andra hundar kan se bilderna, men uppfattar dom bara via ljudet. Är det nått på tv:n som skäller, ja då kopplar hunden ihop ljudet med sina egna erfarenheter och så "ser" hunden en hund på tv:n. I den gruppen ingick vår gamle Elvis. Han såg "ljudet" på tv:n. Sen finns det några få, dom som verkligen SER på tv. Dom som, om man stänger av ljudet helt, ändå kan uppfatta vad som händer på tv:n. Dom som utan ljud, ändå följer djuret på tv, när djuret tex försvinner ur bild följer med med huvudet innan dom vänder in blicken i bilden igen. I denna grupp ingår vår goe Olle. Vi kan verkligen se på tv ihop =) Vi har tex sett på Pongo och dom 101 dalmatinerna ihop. Och även utan ljud så följer han filmen från början till slut. Och sätter vi på animal planet så är han överlycklig. Tills det kommer en Zebra. Zebror är läskiga förstår ni. Då går han igång. Raggen reser sig från nos till svanstipp =) Katter däremot är inget roligt. Dom är bara tråkiga. Och sätter jag på Twilight så går det fint ända tills han råkar titta upp och Jacob blir en varulv. Oh my goooood vad han hatar Jacob då ! Då backan han in i soffhörnet och vrålskäller. Allt detta utan ljud på tv:n. Jag har verkligen provat. Han ser lika bra , utan ljud ! Det tycker jag är häftigt !  Ser eller ser/lyssnar era djur på tv:n ??


TV i alla ära .... Roligast är när man får vara ute och leka och bli riktigt skitig !!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0